Vegan

18 tips voor beginnende vega(n)s

Zoals jullie weten is het nieuwe jaar van start en het kan zijn dat je als voornemen hebt om vaker vega(n) te eten, om wat voor reden dan ook. Het kan soms heel moeilijk zijn om te beginnen, omdat er zo veel informatie is en het heel overweldigend kan overkomen. Of misschien is de drempel gewoon nog te hoog, doordat je bang bent voor reacties van je omgeving of geen idee hebt wat je allemaal kan eten. Daarom deel ik vandaag een aantal tips die je zouden kunnen helpen. Allereerst wil ik even twee dingen duidelijk maken: je hoeft van mij absoluut niet vegan te worden en je bent helemaal niks verplicht. Als je dierlijke producten wil blijven eten, even goede vrienden. Maar als je je er niet goed bij voelt en overweegt om wat te minderen, ben je hier op de goede plek. Ten tweede zijn deze tips best wel persoonlijk en vertel ik ook veel wat voor mij werkt. Het kan zijn dat deze dingen voor jou niet werken of dat je het met sommige punten niet eens bent. Dat gezegd hebbende, kunnen we van start met een veel te lange blog met héél veel informatie.

1. Vind je motivatie

Ga bij jezelf na waarom je de behoefte hebt om minder dierlijke producten te eten. Kan je niet kijken naar beelden van slachthuizen, wil je duurzamer eten of heb je het idee dat het beter is voor je gezondheid? Het is fijn om duidelijk voor jezelf te hebben waarom je het doet, schrijf het ook op. Wat mij heel erg heeft geholpen is om documentaires te kijken op Netflix. Voordat ik definitief vegan werd, had ik het al eerder geprobeerd, maar toen hield ik het maar acht dagen vol. Ik probeerde het meer voor de leuk en de motivatie was niet diep genoeg. Toen ik later documentaires zag over het milieu en gezondheid, werd ik geprikkeld. Maar de echte doorslag was de film Okja. Het is een best wel kinderlijke tekenfilm die de fucked up wereld en de bio-industrie laat zien. En ook al is het geanimeerd, ik was zo ontzettend hard aan het huilen en dacht: nu word ik echt vegan. En dat deed ik. Lijst met documentaires, series en films (let op: ik heb ze zelf niet allemaal gezien en ik weet dat een aantal niet goed is of verkeerde informatie bevat. Een beetje extra research kan dus nooit kwaad):

  • What the health – gezondheid
  • Forks over Knives – gezondheid
  • The game changers – gezondheid
  • Fat, sick and nearly dead – gezondheid
  • Cowspiracy – milieu
  • Meat the truth – milieu
  • Dominion – dieren
  • Earthlings – dieren
  • Land of hope and glory – dieren
  • Okja – dieren
  • The end of the line – dieren
  • Empathy – dieren
  • Food choices – algemeen
  • Live and let live – algemeen
  • Vegan: Everyday Stories – algemeen
  • Rotten – algemeen

2. Begin met plantaardig eten

Er is een verschil tussen veganisme en plantaardig eten. Veganisme betekent dat je je hele levensstijl aanpast: je eet geen dierlijke producten, maar gebruikt ook geen leer, wol, zijde en schoonmaakmiddelen of beautyproducten met dierlijke producten, etc. Plantaardig gaat alleen over eten, maar voor de rest volg je geen vegan lifestyle. Ik raad aan om te beginnen met (meer) plantaardig eten, en als je er klaar voor bent kan je kijken wat je voor de rest kan veranderen. Ik draag ook nog steeds leren schoenen en wol. Ik draag deze totdat ze versleten zijn, maar ik heb er sinds ik vegan ben geworden niks nieuws meer van gekocht. Ik vind het zonde, en niet duurzaam, om ze weg te gooien. Maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld echt geen leer meer willen dragen, ook al hadden ze het al aangeschaft. Dat kan ik ook begrijpen, doe dus vooral wat goed voelt voor jou.

3. Doe het stap voor stap

Deze tip sluit goed aan bij de vorige, namelijk: doe het stap voor stap. Het is moeilijk om van de ene op de andere dag radicaal veganist te worden. Ga bij jezelf na wat nu haalbaar is voor jou. Misschien begin je met een dag per week geen vlees eten, of drink je wat vaker plantaardige melk in je koffie. Ook hierbij geldt: doe wat voor jou goed voelt en waar jij klaar voor bent.

4. Doe het samen

Zoals veel voornemens is ook minderen met dierlijke producten makkelijker als je het met een vriend, kennis of familielid doet. En natuurlijk veel leuker, want je kan elkaar motiveren, samen koken en tips sturen met nieuwe bevindingen. Heb je nou niemand in je omgeving die mee wil doen? Wellicht kan je even op internet kijken. Ik vind zelf de Facebookgroep ‘Vegan Nederland’ heel chill, waar ik straks nog meer over zal vertellen, maar daar zitten ook veel beginnende vegans in.

5. Meld je aan voor de Vegan challenge

Met de Vegan challenge word je 30 dagen begeleid met vaker plantaardig eten. Ik denk dat dit heel erg nuttig kan zijn, omdat je via de mail recepten doorgestuurd krijgt, maar ook alles wat je moet weten over je voedingsstoffen. Eigenlijk gewoon een spoedcursus veganisme.

6. Zorg dat je weet wat je binnen moet krijgen

In het begin is dit nog niet zo noodzakelijk, maar als je besluit (bijna) volledig plantaardig te eten, is het belangrijk om even uit te zoeken waar je op moet letten qua voedingsstoffen. Ik schreef er een blog over en de blogs van Squatcilla en Lobke Faasen staan ook bomvol fijne informatie. 

7. Volg vegans op social media en blogs

Dit heeft mij echt héél erg geholpen, want elke dag zie ik weer lekkere recepten voorbij komen. Fijne accounts/blogs:

8. Buig je favo recepten om

Als je niet weet waar je moet beginnen met koken, kan het handig zijn om hetgeen wat je normaal maakt te ‘veganizen’. Eet je je bami of nasi altijd met kip? Vervang de kip eens door tofu, kruid het lekker, en je bent al een heel eind op weg. Gehakt door je spaghetti? Gooi er vegan quorn doorheen of, gezonder en goedkoper, linzen. Google gewoon even ‘recept dat je wil maken + vegan’ en dan kom je er vast wel uit.

9. Zoek nieuwe recepten

Wat mij betreft het leukste; ga op zoek naar nieuwe recepten. Experimenteer tot je een ons weegt en ontdek nieuwe smaken. Op Pinterest en blogs staan eindeloos veel vegan recepten die bewijzen dat je niet alleen maar sla en bonen hoeft te eten. Geef jezelf een vegan kookboek cadeau. Ik vind Easy Vegan deel 1 heel fijn, maar ik hoor ook heel veel enthousiaste reacties over de boeken van Bosh en Lisa goes vegan Comfort Food. Om te bakken zou ik Funky Vegan aanraden, daar heb ik al heel erg veel uit geprobeerd.  

10. Maak een weekmenu en neem de tijd voor boodschappen

In het begin lijkt boodschappen doen een onmogelijke opgave: je bent uren bezig om de kleine ingrediëntenlijsten te lezen om vervolgens tot de conclusie te komen dat je helemaal níks meer kan eten. Dat wordt veel en veel makkelijker, geloof me. Wat mij heel erg heeft geholpen is om thuis mijn boodschappenlijst al samen te stellen. Op www.huhisthisvegan.com kan je van veel supermarkten zien welke vegan koekjes, snoepjes en andere producten ze in het assortiment hebben, heel handig. Bij Albert Heijn hangen er sinds kort schapkaartjes bij de vegan producten en dat scheelt ook heel veel. Soms kloppen ze niet, dus ik check altijd nog even de ingrediënten, maar het is al een zetje in de rug. Het hoeft ook niet gelijk perfect: je kan er ook voor kiezen om in het begin de E-middelen even achterwege te laten, want het is soms best een gedoe om op je telefoon op te zoeken of die vegan zijn.

Ook kan het fijn zijn om van tevoren een weekmenu samen te stellen, want als je doordeweeks laat uit je werk komt en nog moet koken, is het niet fijn om in een drukke supermarkt op je gemak de labels te lezen. Neem in het weekend even de tijd om te bedenken wat je gaat maken, maak een lijstje en doe de boodschappen op een rustig moment. En het etiketten lezen wordt minder, na een paar weken weet je uit je hoofd wat vegan is en wat niet.

11. Fouten maken mag

Dit is heel erg persoonlijk, maar ik heb uit ervaring gemerkt dat je niet te streng moet zijn voor jezelf. Veganisme mag leuk blijven en moet geen last worden omdat je jezelf heel de tijd straft voor wat je wel/niet eet. Tuurlijk, een beetje discipline kan geen kwaad. Soms moet je gewoon even sterk zijn en je morele waarden boven dat lekkere stukje taart of de frikandel na het uitgaan zetten. Maar als je per ongeluk een fout maakt, is dat niet het einde van de wereld. En soms zijn andere waarden belangrijker. Zo had mijn oma, die veganisme maar iets ingewikkelds vindt, een keer heel erg haar best gedaan om voor mij te koken. Aspergesoep waar melk in zat en ook de burger was vegetarisch en niet vegan. Ik wilde haar absoluut niet kwetsen, dus toen heb ik dat gewoon gegeten en daar heb ik dan vrede mee. Heel veel veganisten zouden dit niet doen, maar het is voor jezelf gewoon even afwegen wat je belangrijker vindt op dat moment. In dit geval wilde ik mijn oma niet kwetsen die vet hard haar best had gedaan, maar op andere momenten ben ik ook gewoon de ‘moeilijke vegan’.

12. Download apps

Er zijn echt superveel handige apps die je kunnen helpen om veganisme net wat makkelijker te maken:

  • Happy Cow – een database met vegan hotspots over heel de wereld
  • Plenty – check van producten in verschillende supermarkten snel of ze vegan zijn
  • Vegan Vibes – een app met alleen maar plantaardige recepten
  • Vegan Additives en Vegsafe – snel controleren of een E-nummer vegan is
  • Veggiebeers – drank is niet altijd vegan, hiermee kan je het controleren
  • Cronometer – hier kan je bijhouden wat je eet, waarna je een overzicht ziet van alle voedingsstoffen die je binnenkrijgt
  • Vegan One – hier kan je invullen wanneer je vegan bent geworden er vervolgens zie je hoeveel dierenlevens, water, graan, bomen en CO2 je hebt bespaard  

13. Word lid van Vegan Nederland

Facebook is natuurlijk een beetje dood, maar toch raad ik aan om lid te worden van een Vegan Nederland Facebook groep. Ik heb hier echt súperveel aan, omdat je altijd om hulp of tips kan vragen en nieuwe producten en recepten voorbij ziet komen. Ik heb ook in die groep mensen om tips gevraagd om deze blog te schrijven, anders had ik er nooit zo veel kunnen verzinnen.

14. Zoek vegan hotspots in de buurt

Het is natuurlijk gewoon heel erg leuk om in de buurt nieuwe tentjes te ontdekken waar je vegan kan eten. Ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier ga ik veel vaker lunchen en uit eten dan voordat ik vegan werd. Ik denk dat het komt doordat er zo veel leuke nieuwe plekken zijn die ik wil proberen, puur omdat er dan lekker vegan eten is.

15. Bereid je voor buiten de deur

Veganisme is niet moeilijk, maar een beetje voorbereiding is altijd handig. Ga je uit eten? Kijk van tevoren op de kaart en als er niks plantaardigs op staat, bel dan even. Meestal is het geen probleem om iets te maken, zeker niet als je op tijd belt. Ga je naar een verjaardag en weet je niet zeker of er wat voor je is? Eet van tevoren gewoon wat extra’s. Zorg ook altijd dat je een snack bij je hebt. Je kan op bijvoorbeeld stations wel steeds meer kopen, zoals het satébroodje van de Vegetarische Slager of koekjes, maar toch vind ik het altijd fijn om een reepje in mijn tas te hebben voor het geval ik trek krijg.  

16. Experimenteer

Geef niet gelijk op als je een plantaardige versie niet lekker vindt. Er zijn superveel soorten vleesvervangers, vegan melk, vegan kaas, etc. Als je een variant of merk niet lekker vindt, betekent het niet dat je gelijk weer de dierlijke versie moet eten. Experimenteer wat, of vraag aan andere vegans wat zij lekker vinden.

17. Activisme

Als je het moeilijk vindt om gemotiveerd te blijven, kan het helpen om deel te nemen aan activisme. Er zijn verschillende vormen, zoals protestmarsen, Cube of Truth en the Save Movement. Ik ben zelf niet zo bekend met deze vormen van activisme, maar ik weet dat veel vegans hier hun tijd en moeite in steken. Je kan ook motiverende video’s kijken op Youtube zoals van The Vegan Activist en Earthling Ed.

18. Wees voorbereid op kritiek

Het aller moeilijkst aan vegan zijn vind ik het omgaan met negatieve reacties uit mijn omgeving. Altijd weer die: ‘we gaan dood zonder vlees’, ‘planten hebben toch ook gevoel?’ en ‘die dieren bestaan om ons te voeden’. Het kan je moedeloos of zelfs depressief maken, maar probeer je er niet veel van aan te trekken. Doe wat jij wil en eet wat je wil. En zoals Claudia de Breij heel mooi in haar Oudejaarsconference zei: ‘je hebt mensen nodig die niet bang zijn om uitgelachen te worden. Om dingen te veranderen, heb je mensen nodig die voorop durven te lopen.’ Het is soms moeilijk om te dealen met negatieve reacties, want het voelt alsof jij Greta bent en je omgeving is Trump die de klimaatverandering ontkent. Wat mij heel erg helpt, is om er heel rustig mee om te gaan. Ik probeer uit te leggen dat dit voor mij een fijne manier van leven is en dat het mij heel erg helpt, en dat ik verder niemand iets verplicht. Ik ga niet vertellen wat er allemaal verkeerd is aan vlees eten, want daar wordt niemand blij van. Ook kook en bak ik lekkere dingen om te laten zien dat vegan eten ontzettend lekker kan zijn en dat helpt ook wel goed.

Nou jongens, dat waren ze. Er is een heel duidelijke rode draad: doe wat voor jou goed voelt en wat op dit moment bij jou past. Het hoeft niet perfect, doe wat je kan. Laat vooral weten of je iets aan deze tips hebt gehad en of je nog aanvullingen hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *